zondag 27 mei 2012

Grote Bonte Specht

Een paar dagen geleden toch maar weer een keer naar de hut op de HV geweest. Deze grote Bonte specht kwam ons meerdere keren met een bezoekje vereren. Leuk want die had ik nog niet zo mooi beeldvullend als nu. Het is wel een drama met het beschikbare licht daar, maar ja, dat hoort bij een boshut.
De grote bonte specht is met een lengte van 20 tot 26 centimeter een vrij grote vogel, die bovenop zwart is en wit van onder. Hij heeft grote, ovale witte schoudervlekken en een rode anaalstreek. De ogen zijn bruinrood, de snavel en de poten zijn grijs. Het mannetje heeft een rode vlek op het achterhoofd, het vrouwtje heeft een geheel zwarte kruin. Juveniele vogels hebben een geheel rode kruin en een roze anaalstreek en lijken daardoor op de middelste bonte specht. Vaak hebben jonge vogels nog gebandeerde schoudervlekken.

15 opmerkingen:

  1. Ondanks het moeilijke licht toch mooi geworden. De eerste is natuurlijke het "klassieke" plaatje maar ik vind zelf nummer 3 de mooiste foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie! Deze mooie specht zou ik ook nog wel eens beeldvullend willen kunnen fotograferen ... moet ik misschien ook nog maar weer een keer terug naar de HV. Ik had alleen gehoord dat het daar steeds drukker werd, daarom nog niet terug geweest :-)
    Groetjes en fijne dag
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie Raym, het licht viel niet mee aan de foto's te zien, maar ze staan er toch prachtig op.
    Wie weet ga ik eind dit jaar ook eens in de hut zitten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi de Bonte Specht Ryam
    Pracht vogel en pracht plaatjes
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super die GBS, lekker dichtbij.
    Tja, dat licht daar is lastig. Ik kom er met mijn compact (bridge) camera helemaal snel licht tekort.
    Maar jij hebt er toch wat moois uitgehaald hoor,
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig, toch mooi zo'n hut
    foto 3 is mijn favoriet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fraaie opnamen van de Grote Bonte Specht.
    Toch wel ideaal zo'n hutje waar je de vogels al
    kunt opwachten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie opnames van de grote bonte specht. Het is daar een ideaal plekje alleen het zou er wat lichter moeten zijn.Toch ogen je foto's prima. Ik ga komende week ook nog een poging wagen. De gbs heb ik daar trouwens nog niet gezien.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Raymond,

    Ondanks het weinige licht, heb je de specht er zeer mooi op staan.
    Hele mooie kleuren!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Raymond,
    Niet verkeerd hoor!!!!

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toch wel erg gaaf geworden!
    Wat zijn de kleuren mooi, en ook de composities, echt top!
    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Raym,
    wow je daar bent, maar heel dicht bij it .. super geweldig, ik denk dat de mooiste foto nummer 2.
    Groeten Frank

    Hallo Raym,
    wow da bist Du aber sehr nah dran gekommen..super klasse, am schönsten finde ich das Bild Nummer 2..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  13. fantastic close-up! love the colours...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Ray,

    hele mooie plaatjes van deze GBS die je nu mooi beeldvullend hebt weten vast te leggen. Kleuren en scherpte zijn zo als gewoonlijk bij jouw weer top.

    Ja blijft een nadeel zo'n boshut met weinig licht, maar je hebt er zo te zien wel weer je voordeel mee behaald om zulke platen te schieten.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuke serie Raymond, mijn voorkeur gat uit na de tweede vanwege het mooie licht.
    gr.Harald

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Altijd leuk en het wordt gewaardeerd!

Vrgr
raymond

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...