maandag 9 juli 2012

Eilean Donan Castle

Als je van Glencoe naar Skye rijdt (Schotland) kom je langs dit prachtige kasteel,Kasteel Eilean Donan, en daar moet je natuurlijk wel wat foto`s van maken. Het is wel erg toeristisch, soms worden er busladingen met mensen afgegooid. Maar met wat geduld kun je toch het kasteel aardig fotograferen zonder mensen erop.
En een "making of" natuurlijk even. Ik was natuurlijk de enige gek die in het water/wier ging staan wat grote hilariteit bij de andere mensen teweegbracht. Een andere man wilde dat ook doen, maar mocht niet van zijn vrouw lol...
Eilean Donan Castle is een van oorsprong dertiende eeuws kasteel, gelegen op 0,8 kilometer afstand van Dornie, op een eiland in Loch Duich in de Schotse regio Highland. Aan het begin van de achttiende eeuw werd het kasteel opgeblazen. Aan het begin van de twintigste eeuw werd Eilean Donan Castle uitgebreid gerestaureerd en opengesteld voor publiek. Eilean Donan Castle besloeg in de dertiende en veertiende eeuw vrijwel het gehele eiland. De ringmuur omsloot zo'n 3000 vierkante meter. De woontoren stond op het hoogste punt van het eiland (aan de westelijke zijde halverwege het eiland). Er was ook een noordelijke toren met muren van 4,3 meter dik. De ringmuur had enige kleinere torens met enkele zeepoorten. Aan het eind van de veertiende eeuw omsloot de ringmuur slechts 528 vierkante meter. Wellicht was de oppervlakte verkleind omdat er slechts een kleiner garnizoen beschikbaar was om het kasteel te bezetten. De woontoren van vier verdiepingen vormde het centrum van het kasteel. In de zestiende eeuw werd een hoornwerk toegevoegd aan de oostelijke muur. Het hoornwerk was hexagonaal van vorm en diende voor de opstelling van kanonnen. Eilean Donan Castle diende als locatie voor menige film, waaronder The Master of Ballantrae (1953), The Private Life of Sherlock Holmes (1970), Highlander (1985), Loch Ness (1996), The World Is Not Enough (1999), Elizabeth: The Golden Age (2007) en Made of Honor (2007).

15 opmerkingen:

  1. Hoi Raym,

    Gave foto's.
    vooral de z/w versie geeft een hele mooie sfeer neer. En je weet het wie het laatste lacht... ;-)

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie! Ik ben er zelf jaren geleden ook eens geweest ... mooi is het daar inderdaad ... ik had niet zulk goed weer toen ... alleen maar regen :-) maar jij hebt bijzondere, mooie platen er gemaakt. Nooit aan gedacht toen om in het wier te gaan staan ... maar als ik ooit nog eens terug ga ... ... ...
    De omzetting naar zwart wit vind ik ook mooi geworden ... heel apart.
    Groetjes en ik ben benieuwd naar de rest van je Schotland serie.
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's Raym, prachtig kasteel gevast gelegd zonder mensen.
    Mooi ook de foto's zo in zwartwit.
    Zo te zien hebben jullie het wel naar de zin gehad.
    Fijne dag nog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig Raymond!
    Ook de zwart/wit, vind foto 2 wel wat donker ogen, de andere twee vind ik mooier belicht.
    De kleuren foto`s zijn schitterend.
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet alleen geduld maar ook vroeg dwz voor opening er zijn.....
    En jij ging voor de dreigende luchten en wat krijg je mooi weer......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wist niet dat Schotland zo mooi was. Grappig verhaal met die man die niet in het riet mocht van zijn vrouw. Mijn vrouw zou hier geen probleem van maken maar ze wil wel weten waar ik overal naar toe loop met mijn camera. Soms kijkt ze een minuut niet en ik ben weg. Paniek!!!

    Groetjes,
    Filip

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha Raymond moest eerst van een stapel glibberige stenen afdalen daarna tot zijn enkels in het natte zeewier. En alle toeristen vroegen zich af wie die malloot was.....nou mijn vriend dus. De vrouw wilde dat haar man droog bleef denk ik....Maar ze was hem wel aan het fotograferen als bewijs van haar verhaal over "der verrückte Holländer"

      Verwijderen
  7. Hai Raymond,

    Prachtig weer, man!
    De kleuren en scherpte zijn altijd meer dan uitstekend, maar wat ik zo fraai aan jouw landschapsfoto's vind, zijn de standpunten en uitsnedes.
    Dat is een zeer grote kracht in jouw foto's.
    Heel mooi gedaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed bezig!!!

    prachtig...de foto's in zwart wit stralen
    echt de oudheid uit, wat heb je goede standpunten gekozen...Super
    Maar deze keer ben ik toch helemaal om voor de kleuren versies..
    prachtig, ook de keuzes van de uitsnedes..
    je had je schoenen wel weer vies denk ik..maar goed je hebt
    dat voor zulke foto's wel over...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Ray,

    Prachtige Landschap-opnames weer. Wat blijft het toch een schitterend effect in HDR. Vooral foto 1 in pano is mijn favo!!!

    Gr,

    REmco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erg mooi deze serie. Vooral de zwart wit foto's lijken uit de vorige eeuw te komen (of nog ouder) prachtig.
    Het kasteel is heel bekend. Ik hoor dan altijd op de achtergrond de muziek van Clannad ( kan eigenlijk niet want Clannad is Iers)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohh wat mooi! foto 3 en 6 zijn mijn favorieten, maar ze zijn eigenlijk allemaal top!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ingrid van Leeuwen13 augustus 2012 om 01:37

    Hee Raymond,

    geweldige foto's.

    Groetjes
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beetje laat, maar deze 1e plaat vond ik zo te gek. Ook dit keer zag ik hem in het klein gepresenteerd onder je blogpost. Toen ik verder ging kijken dacht ik echt wauw. Wat vind ik deze serie mooi! Schotland staat op mijn lijstje.
    Geweldig een plaat van jouw in de drek haha. Die heeft dan iemand anders gemaakt, jij staat er met je camera op statief.

    De bewerkte oud gemaakt foto's vind ik helemaal top, of ze jaren en eeuwen oud zijn.

    Fijne dag,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Altijd leuk en het wordt gewaardeerd!

Vrgr
raymond

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...