maandag 31 december 2012

De mooiste foto`s van 2012

Januari 2012: Ook ik doe er dit jaar aan mee: Een blogje maken met de mooiste foto`s van 2012. Ik moet wel gelijk even een beetje valsspelen want het blijkt dat ik geen foto`s heb van Januari! Vreemd,maar het zou kunnen natuurlijk. Ik vind het eigenlijk niet zo heel erg,want van Februari heb ik een heleboel foto`s waar het moeilijk uit kiezen is. Dus plaats ik onder Januari maar een foto van een Baardmannetje,die eigenlijk van 10 februari 2012 is. Prachtig was het! Het had al even flink gevroren,en je kon de Baardmannetjes tot op 2 meter benaderen! Gemaakt bij de Rietputten in Vlaardingen. Ze zijn helaas van plan de Blankenburgh tunnel daar aan te leggen, wat zou betekenen dat dit prachtige natuurgebied zou gaan verdwijnen! Hopelijk herzien ze deze variant ( er zijn nog andere varianten) en blijft dit unieke stukje natuur behouden!
Februari: Februari staat natuurlijk in het teken van de heerlijke winter die we in Februari hadden. Veel kruiend ijs bij o.a Hindeloopen en Stavoren. Deze foto is genomen bij Hindelopen. Metershoge Bergen kruiend ijs! Ik had er misschien achteraf nog wel meer uit kunnen halen: een panorama of zo was ook vast erg leuk geweest. Van mij mag het weer flink gaan vriezen hoor!
Maart: Maart is best een lastige maand om uit te kiezen. Moet ik gaan voor de Eekhoorntjes die ik gefotografeerd heb,of voor de blauwe Heikikkers? Of misschien toch voor de Velduilen uit Zeeland..lastig..lastig.. Ik ga uiteindelijk toch maar voor het paartje Steenuilen die ik gefotografeerd heb. Ik ben gek op Uilen. Hopelijk zie ik ze dit jaar ook weer!Hier een Steenuiltje in het laatste middagzonnetje.
April: De keuze van april was relatief gemakkelijk.Dat moet natuurlijk de 1e macro van het jaar worden, en de eerste vlinder die je kunt fotograferen: Het Oranjetipje. Heel vroeg het warme bedje uit, en op zoek naar dit leuke vlindertje. Er waren er nog niet heel veel,maar we vonden dit mooie exemplaar met mooie dauwdruppels erop nog.
Mei: Mei was een leuke maand.Alle Grutto`s en Tureluurs zijn weer mooi te fotograferen in bijvoorbeeld Arkemheen. Toch heb ik gekozen voor deze uitsluipende Viervlek, omdat ik dat nog nooit gefotografeerd had. Prachtig om zo`n proces vast te leggen. Het moment dat hij echt uit zijn Exuvium kruipt is snel voorbij, en je moet net op het juiste moment afdrukken. Dat lukte bij deze foto aardig.
Juni: Juni was de makkelijkste maand om een foto uit te kiezen. Dat moest natuurlijk een foto worden van mijn vakantie in Schotland! We zijn 12 dagen geweest naar 2 gebieden: Glencoe ( wat echt prachtig is!) en naar de Isles of Skye. Ik zou er zo weer naar terug gaan. Het wordt volgend jaar dan ook weer Schotland, of het Wordt Toscane iralië. Hier zie je een foto van de river Etive, met op de achtergrond de berg Buachaille Etive Mor, De meest aansprekende berg in Glencoe.
Juli: Niet zo heel erg lastig, want die maand heb ik niet veel gefotografeerd. Ik moest kiezen dus wat foto`s van de Boomkikkers, of eens iets heel anders posten. Ik heb die maand wat urban locaties bezocht in België, dus laat ik er daar maar eens 1 van posten. Dit is Kasteel Hoogemeyer in België. Spannend dat Urban fotograferen! als je bij het kasteel aan komt lopen staat er een groot bord dat het 250 euro kost als je betrapt wordt als je het terrein bezoekt....dat is niet gebeurd gelukkig!
Augustus: De maand Augustus was kiezen tussen veel macro-opnamen. Veel keren vroeg het bed uitgegaan om macrospul met dauw vast te kunnen leggen. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor deze macro van de harkwesp. Een verschrikkelijk adhd beestje,maar ik had mazzel dat deze even een poosje bleef zitten en kon hem mooi vastleggen met statief en draadontspanner!
September: Ja, dat kon natuurlijk niet uitblijven...September (en oktober) zijn de maanden van de Edelherten-bronst. Diverse mooie platen kunnen schieten van Burlende edelherten, maar ik ben uiteindelijk toch gegaan voor deze 2 hindes met een jong erbij. Die stonden heel even zo mooi te poseren dat ze wel een plekje verdienen in dit logje.
Oktober: Oktober was de maand van de herfst. Dus een mooie herfstplaat, in dit geval van de Hatertse Vennen. Prachtig gebied met al die mooie gekleurde bomen!
November: Nog veel mooie foto`s kunnen maken deze maand. Veel vogels bij de hut van Menno Schaefer bijvoorbeeld. Uiteindelijk toch gekozen voor de foto van deze vos,genomen met de groothoek. Ondanks dat ze zo tam zijn als maar kan, blijft het toch hartstikke gaaf om deze vosjes vast te kunnen leggen!
December: Deze maand niet zo heel veel gefotografeerd. Het weer liet het nogal vaak afweten. Wel diverse kasteeltjes bezocht ( die ik nog niet eens geupload heb), wat nachtfotografie gedaan, en natuurlkijk naar het Amsterdam Light Festival geweest. Laat ik er daar dan maar 1 van plaatsen..was hartstikke leuk om te doen,en ga in Januari zeker nog een keer naar Amsterdam. rest mij verder enkel nog om jullie een hele fijne jaarwisseling te wensen. Ik hoop dat jullie een gelukkig en gezond 2013 hebben, en dat je maar veel mooie foto`s mag schieten!

36 opmerkingen:

  1. Raymond 2012 is een goed jaar voor je geweest met vele hoogtepunten. Er zijn er twee die er wel heel mooi uitspringen. Schotland, een land met prachtige landschappen en luchtem. En je vos, gefotografeerd met je groothoek. Leverd een ander beeld op dan de standaard plaatjes. Een mooi en gezond 2013 toegewenst,dat het veel bijzondre fotomomenten mag opleveren.

    gr Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Raymond,

    Jij bent 1 van die personen waarvan ik de foto's met heel veel bewondering bekijk.
    Tuurlijk is goede apparatuur heel belangrijk, maar het is toch echt de persoon achter de camera die de foto's maakt.
    In het overzicht hierboven laat je toch duidelijk je talent zien. Man, wat maak jij prachtige foto's.
    Wat vooral opvalt is de helderheid van je foto's.
    Een groot compliment voor je werk!

    Groet en een gezond en mooi 2013,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marvelous photos every month. Wonderful motive too. I wish you all the best for 2013 and always good pictures.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke serie om naar te kijken, je hebt vele mooie momenten mogen mee maken. Het vroeg uit bed gaan heeft toch wel zijn voordelen, wat zijn ze prachtig, je macro foto's. Dit jaar ook maar eens gaan proberen of het me lukt..;-) Wanneer je naar Schotland gaat, ik pas makkelijk in een koffer die op het dak kan, wat een mooi land. Lijkt wel of het lijstje steeds langer gaat worden, vink toch wel eens wat weg, maar dit is zeker een mooi gebied. Heel veel foto plezier in 2013 en misschien gaan we elkaar een keer tegen komen.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Raymond ik zit sprakeloos te staren naar zulke prachtige foto's !
    Oh wat zou ik graag ook zulke mooie en heldere scherpe foto's willen maken , twee duimen omhoog en een 10 voor elke foto van mij !!
    een fijn foto jaar in 2013 wens ik jou toe ,
    Vriendelijke groeten, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat was een prachtig fotografiesch jaar voor jou. Schotland is voor ons ook het meest favorite land om met de motor te toeren en misschien wordt het dit jaar ook wel weer de plek om vakantie te gaan vieren. Prachitge opname van de dieren en niet te vergeten de laatste van Amsterdam. Daar wil ik ook nog naar toe deze maand. Ik ben er geboren dus foto' van Amsterdam zijn voor mij een herkening.
    Fijn jaar gewenst en dat we dit jaar weer van je blog's mogen genieten.

    Greotjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wonderful pictures!!!.. Happy new year.. :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Raymond, wat een super presentatie, mijn favoriet is de uitsluipende Viervlek maar ook de andere mogen er zijn. Inspirerende teksten. Ook voor jou een groen en prachtig 2013 toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Raymond,

    In de eerste plaats wens ik je een gelukkig 2013. In de tweede plaats wil ik je complimenteren met de prachtige foto's die je hier hebt geplaatst, de een nog mooier dan de ander. De landschapsfoto's zijn adembenemend mooi, ik zou willen dat ik dat zo kon. Het leuke van al die blogs bekijken is dat je er ook zoveel ideeën en inspiratie door krijgt. Jouw blog is daar een perfect voorbeeld van.
    Heel veel fotoplezier dit jaar en ik hoop dat je al die mooie foto's weer met ons gaat delen!

    Groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat je een gedreven fotograaf bent, had je niet in je eerste woorden hoeven te vertellen. Dat is namelijk meteen duidelijk! Prachtige foto's met een geheel eigen sfeer. Veel fotoplezier in 2013 gewenst!

    Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Stuk voor stuk genieten deze platen, schitterende composities en prachtige kleuren en scherpte.
    Eigenlijk het niveau dat je bij iedere blog laat zien,ik kan me indenken dat de keuze moeilijk is geweest.
    Je laat hierbij ook het hele scala aan fotografie voorbij komen, van macro naar landschap en nacht. Lekker genieten.

    Het allerbeste voor 2013.
    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb je foto's nu al een paar keer allemaal bekeken, Raymond, en ik zit nog steeds te genieten. Wat een prachtige afwisselende serie. Je hebt toch beslist niet te klagen over de "vangst" van 2012. Wat een geweldige foto's. Als ik er dan toch nog wat favorieten uit haal, dan zijn het de foto's 5, 7 en 12. Ik wens je het allerbeste voor 2013 met veel fotografisch plezier. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Raym...

    Laat ik beginnen met je een gezond en fotorijk jaar te wensen..
    Tjonge wat heb je een mooi foto jaar gehad,,
    Prachtig je keuzes..het zijn stuk voor stuk bjoeties..
    maar de uitschieters zijn voor mij, de uitsluiper, kruiend ijs, de Schotlandfoto
    en de vossen foto's. We krijgen zo wel mooi een indruk van de onderwerpen die de
    verschillende bloggers leuk vinden om te fotograferen!!
    ik heb weer genoten van je 12 mooiste momenten

    Lg., Nieske


    BeantwoordenVerwijderen
  14. De beste wensen en vooral je macro's springen er hier uit....harkwesp in frontaanzicht, het perfecte uitlsuipmoment en bedauwd koolwitje, stuk voor stuk errug geslaagd! (de rest ook hoor, maar deze eisen voor mij alle aandacht op :D)
    Hopelijk kun je deze lijn voortzetten in 2013....;)

    Grtz,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Raym,
    Ook de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. En wat laat je ons weer prachtige foto's zien. Hopen dat je ons het aankomend jaar ook zoveel moois kan laten zien.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ray, leuk dat je ook mee hebt gedaan met mooiste van 2012.
    Zo prachtig om al die toppers op een rijtje te zien, hier doe je mij en veel anderen een groot plezier mee.
    Voor 2013 gun ik je een maand in Schotland, een maand in Italië, een maand in Noorwegen, ..Costa Rica..Kenia maar het zal wel neerkomen op af een toe een dagje weg.
    Ik hoop dat we in 2013 weer leuke uitstapjes zullen maken,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig Raymond. Van de eerste tot de laatste foto plaats je topkwaliteit. Heerlijk om te zien.
    Je bent echt een hele goede fotograaf. We bekijken elkaars foto's al jaren en ik hoop dat er nog jaren bijkomen.
    Voorlopig wens ik je een heel mooi 2013.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Raymond, een hele mooie serie, waarbij ik niet zo een favoriet kan kiezen , ze zijn allemaal mooi.
    Welke mij het meeste aanspreekt: de uitsluipende libel, precies het juiste moment. Ook het Schotse landschap vind ik mooi en de hindes tijdens de edelhertenbronst. 2012 was een mooi fotojaar, ik ben benieuwd wat 2013 gaat brengen.
    Ik wens jou een heel mooi en gezond nieuw jaar toe.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geweldige foto's Raym maar die maak jij altijd, dat ben ik van je gewend.
    Ik wens jou en al je dierbaren een goed, gelukkig, maar vooral een gezond 2013 toe.
    Ik hoop ook dat we dit jaar elkaar eens in het eggie zien en dat we een keer op stap gaan om te fotograferen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Raymond, allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!
    Met grote bewondering heb ik jouw keuze van de mooiste van 2012 zitten bekijken, stuk voor stuk topfoto's, hoge kwaliteit, perfecte composities, je bent echt een zeer goede fotograaf, hele dikke complimenten.
    Ik ervaar het als heel prettig dat je er dit keer wat meer bij geschreven hebt, de foto's spreken weliswaar voor zich, maar het verhaal en de motivatie van je keuze betrekken de kijker nog meer bij al dit fraaie werk.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Raymond, een schitterende en afwisselende serie topfoto's laat je hier zien!
    Werkelijk subliem...
    Ik wens je alle goeds voor 2013 en vooral ook weer veel mooie fotomomenten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Fantastische serie!
    Heb ervan genoten.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dank voor je reactie op mijn blog Raym!

    En wat een topplaten hier! Mijn favorieten zijn: de steenuil, de vos (staan beiden hoog op mijn verlanglijstje) en het oranjetipje.
    Maar ze zijn stuk voor stuk prachtig.

    Groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Raym, ook van mij de beste wensen voor 2013, en vooral het goed gaat met je gezondheid.
    Heb je weer 'teruggevonden' in 2012 en hoop in het komende jaar weer veel van je werk te mogen bewonderen.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Je laat met de grote variatie zien dat je veel facetten van fotografie beheerst. Erg mooie collectie!

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Allereerst een heel gelukkig nieuw jaar!
    Ik ben het met je eens! Dit zijn prachtige foto's!

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Raym,

    allereerst ook voor jou en al je dierbaren een heel mooi en gezond 2013.
    Dat we ook in dit jaar weer van je prachtige platen kunnen en mogen genieten.
    Ook dat ik nog meer van je kan opsteken ;-)

    Schitterende selectie en dat je even gesmokkeld heb met januari mag de pret niet drukken.
    Kiezen kan ik echt niet want deze foto's zijn werkelijk allemaal even mooi!
    Het velduiltje noem ik wel even bij naam want ik ben gek op uilen. Prachtig gewoon.

    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Fijn overzicht Raymond!
    Ga zo door in het nieuwe jaar!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat maak jij toch prachtige en heldere foto's. De ene foto is nog mooier als de ander. Heerlijk overzicht van een heel jaar foto's maken. Jij kan er gerust nog 3 blogs achteraan maken. Ze blijven gewoon mooi om te zien.


    Wens je een gelukkig en gezond 2013 toe!!

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtig dit overzicht van 2012, het zijn allemaal toppers.Elke foto is zo mooi en prima van belichting en compositie. Ik ga je weer volgen in 2013. Een goed en fijn (foto-)jaar!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Nou daar kun je trots op zijn zeg. Wat een prachtige serie. Heb ik gelijk weer een goed voornemen voor dit jaar: vaker je blog bezoeken.

    Ik wens je een prachtig jaar met veel fotomomenten.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Beste Raymond,
    Allereerst de beste wensen voor 2013!
    Mooi afwisselende serie met een grote diversiteit aan onderwerpen en technisch van hoge kwaliteit,
    We hebben er met plezier naar gekeken,
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Un monde rêvé, à partir de la réalité et qui devient un rêve pour nous, grâce à ton talent.
    Belle année 2013.
    Amitiés.

    Roger

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Maar goed dat de webcam niet aanstaat, mij te zien met open mond starend naar je foto's is geen gezicht!!
    Top Raym, echt genieten.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Was für fantastische Fotos, Raym. Eines ist schöner als das andere. Wunderbare Erinnerungen an ein schönes Jahr. Danke, dass du uns so reich beschenkst.

    Auch 2013 so viele schöne Aufnahmen und alles Gute für dich

    wünscht die Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Prachtig jaaroverzicht, allemaal geweldige plaatjes, maar mijn voorkeur gaat uit naar foto 2,4,6 en 7.
    Bij de kopfoto herkende ik Schotland al,heb zelf ook zo'n soort foto en natuurlijk van de mooie natuur en omg. Glencoe.
    Een vakantieland om nooit te vergeten !

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Altijd leuk en het wordt gewaardeerd!

Vrgr
raymond

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...