zaterdag 26 januari 2013

Roofvogels: Torenvalk,Buizerd en ransuilen

Ik loop weer hopeloos achter op mijn blog. Alleen maar fotograferen en geen tijd om een fatsoenlijk blogje te maken. Dit jaar diverse keren naar wat Ransuilen-stekken geweest, op pad geweest om Buizerds te fotograferen, en van de week had ik mazzel om Torenvalken mooi te fotograferen. Ik begin met de Torenvalken, omdat ik dit zelf zo`n gave serie vind. Ik heb ze al eerder op mijn facebook pagina geplaatst, maar ik vond ze daar achteraf toch te geel: Het was het laatste middag-zonnetje, maar mijn camera bleek op zonnig te staan,waardoor ik ze wel erg geel geworden vond. Dus even opnieuw door photoshop, en de instellingen aangepast. Ik was naar de Uitkerkse polders geweest in België. Prachtig gebied waar veel buizerds,Torenvalken,Patrijzen maar ook Velduilen zitten!( die heb ik helaas die dag niet gezien)Ik reed langs een slootje, en zag uit mijn ooghoek iets op het ijs. Het bleek een Torenvalk die een Waterhoen had geslagen! Snel de auto aan de zijkant van de sloot, rijstzak op het raam, en kijken wat er gebeurde......Ik heb er zeker 45 minuten gestaan
Hier leefde de waterhoen nog. Een rot gezicht om te zien...je zag het allerlei stuiptrekkingen maken, maar zijn lot was natuurlijk al lang beslist.

Darn!.....euh darm...taai goedje zeg zo`n Waterhoen:


Die ingewanden blijven ook een beetje aan je bek kleven zeg...:


Best vermoeiend zo`n grote maaltijd, af en toe moet je dan ook even uitrusten:


Misschien leg ik m beter even een half metertje verder....ja goed plan:


Toen bleef de torenvalk minuten lang doodstil zitten. Ik begreep het niet, ik dacht eerst dat hij mij gezien had, maar dat bleek niet het geval te zijn. Blijkbaar had hij de concurrent gezien (ik niet), en die dacht ook een lekker maaltje te krijgen! Hier zie je hoe het vrouwtje de prooi probeert te beschermen voor het mannetje!:


Hee, schuif eens op, ik wil ook een stukkie!Hier ze je wel heel mooi de verschillen tussen het mannetje torenvalk en het vrouwtje Torenvalk:


Hier was het mannetje, links, nog steeds aan het proberen of hij ook een piece of the action mocht:

Nog even kibbelen met elkaar, maar het vrouwtje stond toch echt haar prooi af aan het mannetje. Die droop af en nam genoegen met wat vlees wat verderop op het ijs nog lag, en ging daarna op een paaltje zitten enkele meters verderop...


Man...die darmen zijn echt bijna niet weg te krijgen! Ze had er echt minuten voor nodig om het weg te krijgen...Daarna zag je dat ze helemaal vol zat. Niet gek, want 70% van het beestje was inmiddels verdwenen! Ik voelde dat ze er vandoor zou gaan, en zat al klaar voor een mooi vliegbeeld, maar helaas, dat ging te snel...je kunt niet alles hebben.Wat gaaf om te zien was dit zeg.


De week ervoor ben ik op zoek gegaan naar Buizerds ( in Noord-Holland). Ik heb zelden zovvel geluk gehad..: ze bleven gewoon zitten op een meter of 5 Ok, dat heeft natuurlijk met de kou te maken, maar dan nog vliegen ze vaak toch weg. Was hartstikke gaaf om te zien en te fotograferen! Een kleine impressie van de Buizerds:






Eigenlijk waren we op weg naar wat ransuilen toen we bovenstaande Buizerds aan het fotograferen waren, dus daar ook nog even langs. Hij zat prachtig in een conifeer:oogjes open,beeldvullend,goed licht..wat wil je nog meer:

Een paar dagen eerder had ik ze alleen gespot in de berkenbomen. ook leuk, maar ietsje minder fotogeniek, maar mij hoor je niet klagen hoor!



Op een andere plek, een paar dagen eerder, had ik ze ook al gevonden. Deze foto`s zijn met een miezer regentje genomen,slecht licht, en de bomen zijn wat druk. Maar toch om de serie een beetje compleet te maken, post ik ze er toch even bij. Ik hoorde overigens gisteren dat er 16 ransuilen in mijn eigen woonplaats gespot waren! En ja hoor, op nog geen kilometer van mijn huis zag ik ze zitten. Te slecht weer vandaag, maar van de week even kijken of die ook nog op de foto willen.


Ik vergeet bijna nog deze foto van dit torenvalkje in de sneeuw te plaatsen. Gewoon hier in de polder van Zoetermeer,begin Januari genomen.

Dat is toch best een aardig begin van 2013... Ik heb nog veel meer gefotografeerd..zal mn best doen om die ook binnenkort nog even te plaatsen...

30 opmerkingen:

  1. Het lijkt allemaal zo simpel, even hier naartoe, even daar naartoe....maar zo is het natuurlijk niet.
    Je moet eerst weten waar ze zitten, wanneer ze er zijn en hoe ze zich gedragen. Pas als je dat allemaal weet
    komt de factor geluk kijken, en dan ....is het nog niet makkelijk zulke foto's te maken.
    Ik blijf het een topprestatie vinden Raym! Prachtige serie. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend deze fotos. Mooi scherp en mooi van kleur

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie foto's Raym. Echt super. Vooral de serie met de torenvalk. Heel erg mooi met de sneeuw en het riet op de achtergrond en de vogels zo mooi scherp in het licht. Deze foto's moet je eens naar een tijdschrift sturen. Zijn echt heel goed.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je een geluk gehad, prachtige beelden, kon je zelf alles wel binnen houden..;-) weet niet of ik daar tegen zou kunnen Je hebt mooie uitstapjes gemaakt met wel 100% scoren. Wat is een torenvalk toch een mooi roofvogeltje. Je moet ons niet meer zo lang laten wachten hoor, hier van mee genieten is een zaligheid.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, niet alleen PRACHTIGE foto's! Maar wat een moment om mee te maken, die etende Torenvalk. Kan me helemaal voor stellen hoe je daar hebt staan kijken en genieten. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik val van de ene verbazing in de andere. Wat een prachtige serie, Raym. Ik zou al blij zijn als ik het alleen maar gezíén had. Héél, héél erg mooi. Fijne zondag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige serie Raym! Wat ben je toch een bofkont als je al die mooie vogels mag spotten! Genieten man!

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Marvelous photos of the buzzard and owl. Great !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja ik ben het met alle voorgangers eens Geweldige opnamen !!
    Ik kijk wel met een traan maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar !
    Dit moment komt niet zo vaak voor dus dat je het benut hebt dat is dik te begrijpen !
    Bedankt voor de show !!!
    groeten , Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo zeg wat een schitterend blog.
    Geweldige serie van de Torenvalken, groot compliment hoe je dat hebt kunnen vastleggen!
    Maar ook de Ransuilen en de Buizerd mogen gezien worden, mooi dat je dit allemaal even
    met ons deelt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige serie heb je gemaakt raym ik heb ervan genoten lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig Raymond. Super serie van de torenvalkjes. Een unieke kans die je uitstekend benut hebt. De buizerd is ook mooi, maar de acties van de TV is toch anders dan de rustende buizerd. Ook je uilen zijn zeer de moeite waard, vooral de eerste en de laatste. Wat een supermiddag was dat.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kenonne Raymond!!!!!!!!
    wat een serie en wat gaaf!
    Ik kan hier alleen maar zitten kwijlen
    van deze geweldige mooi platen!
    Ik moet toch echt hoognodig naar je toe hihi...

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fenomenale serie van de torenvalken! Echt top!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige niets verhullende serie. Wat bloederig dus. Maar als ik me bij sommige foto's voorstelde dat die vogeltjes gewoon een bord spaghetti aan het verorberden waren, dan viel het allemaal reuze mee. :-)

    Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Indrukwekkende blog, prachtplaten van de roofvogels, wel wat bloederig maar dat heb je met roofvogels, zo gaat het in de natuur.
    Superscherp vastgelegd.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kanonne Raym dit is toch werkelijk fantastisch, wel een beetje bloederig allemaal.
    Je hebt je wel vermaakt zo te zien aan al die beelden.
    Helma geeft al aan dat ze een keer naar je toe wil komen, dan kom ik met haar mee, hihihi.
    We spreken dit jaar echt een keer af hoor, wordt wel eens tijd dat we elkaar nu in het eggie zien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Raym....

    wat een mooie blog...
    prachtige foto's maar mijn favoriete opnames
    zij de opname van de valk..
    Prachtig...super mooi vastgelegd..
    de kleuren scherpte en belichting zijn weer à la Raym..
    knap gedaan...

    Lg., Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Raym, geweldige start van 2013 man, heb met bewondering gekeken!

    Groeten John

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Fantastische serie! Sommige heb ik al op fb voorbij zien komen, maar ik zou ze nog vele malen vaker kunnen zien. Dit is genieten met hoofletter G!!

    Groetjes en fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Ray,

    Wat een fantastisch mooie serie zet je hier neer. Iedere natuurfotograaf hoopt natuurlijk op zon moment van de Torenvalk met prooi. Hele fraaie serie. Maar van welke serie ik echt jaloers word is toch wel vand e Ransuilen. Wat zat alles mooi mee zoals je schrijft. Heerlijk om naar te kijken.


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Raymond,

    Fraai hoor al die roofvogels, topper die torenvalk!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zeldzaam mooi moment dat ik nog nooit zo heb gezien, zo dichtbij is echt onwijs. Onnodig te zeggen dat de uil en de Buizerd ook smulwerk zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Geweldig dat je twee torenvalkjes tegelijk kon fotograferen. Super moment. Prachtig opnames ook van de andere roofvogels.

    groetjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat is dit een prachtige fotoserie.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Klasse foto's, echt fantastisch om te zien. Mijn complimenten !

    gr. Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wow dat je dit mag fotograferen! Een geweldig mooie serie. De foto's zijn van top kwaliteit, goed scherp en belicht.
    Heel interessant om goed te kunnen zien wat het verschil is tussen het mannetje en het vrouwtje.
    De foto's zijn best horror om te zien, de natuur kan heel grillig zijn.

    De uil zit daar lekker in zijn boom te koekeloeren, mooie platen in een mooie natuurlijke omgeving.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Altijd leuk en het wordt gewaardeerd!

Vrgr
raymond

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...